Pages

GilaPena

Gila kami bukan sebarang gila. Gila kami, memang kaw-kaw punye. Himpunan kegilaan yang wujud di dalam dunia ini dan berani melimpahkan sendiri maksud 'kegilaan' bagi kami. Kami merembes idea dari minda gila kami. Jika anda juga golongan yang gila seperti kami, salurkan entri gila anda ke kotakpenulisgila@gmail.com. Jika cukup gila, kami siar.

20130218

dramalaya

drama, drama, drama. haa, melayu dengan drama, bagai aur dengan tebing, bagai kacang dengan kulit, bagai kuku dengan kaki, bagai hilang tumbuh balik. cenggitulah diumpamakan betapa rapatnya melayu dengan drama. kali ini aku tak tahu sama ada aku menghentam atau kritik. tapi tulisan ini takde kaitan dengan yang hidup, mati dan yang sedang membacanya. hehe.

PENGENALAN
Sinetron, cerekarama, cerita bersiri, kisah benar atau kisah tauladan merupakan contoh drama. drama ini boleh aku tafsirkan sebagai tontonan kepada umum tentang kisah hidup kita seharian. baik buruk, cantik tak cantik, kejam bunuh dan curi mencuri adalah satu benda yang selalu terjadi depan TV mata kita. Jadi, produser dan pengarah mula mengambil peluang membuat duit dengan membuat atau mendirektori kisah sebegini untuk disiarkan pada orang ramai. enough!

MOTIF
aku tak rasa drama melayu yang dipertontonkan sekarang ni membawa agenda yang baru. semuanya sama. kalau tak cinta, sedih, menangis, busuk hati, dengki, mertua vs menantu, memang bukan cerita melayulah kisahnya kan. gituu. kenapa tak ramai orang melayu yang nak buat cerita bermotifkan perjuangan anak muda, perjuangan dalam pelajaran atau perjuangan menuntut hak kebebasan dan asasi manusia? bukan aku cakap takde, tapi kureng ahh. banyak yang ada kat filem kot. apa motif? drama tak best mana, siar hari hari, muak lah. Motif itu kengkadang tak nampak langsung. apa yang kau cuba sampaikan pada penonton ha? kau ingat semua penonton ini mampu berfikir secara kritis dan kritikal? ohpelis. sila faham, mereka yang minat nak melopong depan tv tengok drama petang cenggini terdiri dari kaum ibu yang kebanyakannya menjadi suri rumah, bibik bibik yang diimport dari negara jiran, remaja remaja yang sedang keliru dengan emosi mereka, dan tak kurang juga kanak kanak yang tak cukup umur untuk berfikiran orang tua. ahh, tensi gituu.

LOGIK
kengkadang, kita boleh fikir, drama ini selalunya mengisahkan tentang kehidupan realiti, tapi kenapa ada yang tak masuk logik akal? siap bermain dengan hantu, asal bercinta, dengki saja, main hantu, main jin. wei, jin pun penatlah. dah la bayaran takda, lepas tu upah manusia menyerupai mereka pula. bukan nak kata mulut cabul, tapi patut pun 'mereka' mengacau secara nyata. sekarang zaman moden, nak cerita benda tahyul, biar masuk logik sikit. aku ambil contoh macam drama yang dok cerita pasal orang minyak. orang minyak ini memang ada, dan kita sendiri tahu orang minyak bertindak kerana motif. jadi, logik akal kalau nak dedahkan pada orang. kekadang pulak, drama itu ceritanya hanya cinta dan cabaran bercinta, dan dan tu lah pulak boleh masuk mertua main hantu, kawin dengan jin, bercinta dengan orang yang tak wujudlah. hey deyyy, pebenda ni? drama dah lah panjang, sinetron tak payah ceritalah kan. jalan cerita sama. tak habis habis unsur saspen. nak mampus, boleh hidup balik. palotak dia! magik agaknya. ishh. menyampahh!

SKRIP
skrip menjadi satu masalah yang nyata. pelakon nampak plastik bila mereka ikut skrip bulat bulat. dengar nada suara pun tahu. aku pun boleh tahu nada marah, nada sedih, nada kecewa, nada cinta. nada cinta? oh sorry, aku tak layan cerita indon bagai ini. merepek tahap tuttt. pelakon ni semua nampak macam boneka di panggung puppet mini tahu? aku duduk depan TV dengan harapan moga pelakon ini mampu menjiwai watak dengan lebih berkesan sehingga mampu melunturkan mekap di wajah wanita bermuka tepung. dengan perkataan simple, menangis lah. setakat menjiwai watak, tapi menghafal skrip tanpa memahami, tak guna kau makan duit lakonan yang tak berkualiti. patut pun kekadang kena kejar dengan melodi. aku boleh jadi minat, aku boleh jadi meluat. satu benda je aku puji, inisiatif pihak TV untuk sediakan subtitle berbahasa inggeris di sudut bawah gambar bergerak itu. bagus! sambil tonton, sambil powerkan bahasa asing penjajah itu. satu tepukan! clap!

JALAN CERITA
aha, ini tak payah nak komen banyak. wajib kena hentam ini. kenapa? aku tengok drama, selalu sangat mempunyai jalan cerita yang sama, berbeza tajuk dan skrip. alahai, melayu, bagi lah drama yang boleh kasi impak tsunami sikit. janganlah tiru bulat bulat macam indonesia punya cerita. ada pulak tu, tiru drama korea jadi drama sendiri, macam cerita my girl versi thailand. palotak dia. wakluuuu! sumpah kelakar tahap dewa dewi. takda originality langsung. lepastu pulak, jalan cerita yang tak konsisten juga menyebabkan sesetengah pihak memandang produser hanya mengutip untung tanpa memberikan kepuasan kepada pihak penerima iaitu tukang tengok. aku ni tukang carut. lain versi. tolonglah, bagi lah satu drama yang aku, kami, dia, mereka, kitorang tak dapat predict ending dia. baru syiokk tangkap leleh gituu.

KONKLUSI
aku hanya harapkan yang terbaik dari produksi drama di Malaysia. kalau aku cakap lancang sangat, jangan sentap tapi ambil sebagai tapak permulaan untuk berjaya. kalau drama bagus, takde orang kondem. ini sebab tak bagus lah aku berdrama bagai. penat juga berlakon ni. dah lah, nak mandi. babai.

*aku tak tengok TV sangat. sebab banyak cerita merosakkan pemikiran kanak-kanak seperti aku. motivasi dipinta, tahyul diberi. apo kono eh jang? haha.

- venhell -

No comments: