Pages

GilaPena

Gila kami bukan sebarang gila. Gila kami, memang kaw-kaw punye. Himpunan kegilaan yang wujud di dalam dunia ini dan berani melimpahkan sendiri maksud 'kegilaan' bagi kami. Kami merembes idea dari minda gila kami. Jika anda juga golongan yang gila seperti kami, salurkan entri gila anda ke kotakpenulisgila@gmail.com. Jika cukup gila, kami siar.

20130216

Pembacaan.

Seperti yang saya kutip dari entri blog asal.

Dalam novel Norwegian Wood tulisan Haruki Murakami, Nagasawa memberitahu protagonis, Toru Watanabe bahawa "Sekiranya kau membaca buku yang orang lain baca, maka pemikiran kau pun akan jadi sama seperti mereka. If you only read the books that everyone else is reading, you can only think what everyone else is thinking.”


Haruki Murakami, salah seorang penulis yang banyak menyumbang kepada kesusasteraan moden.

Jadi disini timbul soalannya, apakah buku yang dimaksudkan oleh Nagasawa itu? Saat itu mereka berbual mengenai kesusasteraan Barat dan kedua-dua mahasiswa ini berkongsi minat terhadap The Great Gatsby, karya besar F. Scott Fritzgerald. Nagasawa mencemuh kawan-kawannya yang lain kerana lebih suka membaca 'picisan' atau karya-karya yang terlalu cliche. Dia tidak mahu jadi seperti mereka. Nagasawa membutuhkan perbezaan, dan sepertimana dia percaya - pemikiran seseorang manusia dilentur oleh buku yang dibacanya.

Dan semalam ditwitter, perdebatan hangat perihal buku sastera lawan buku picisan ini dihangatkan semula. Siapa yang menyalakan apinya - itu kurang penting berbanding apa yang api itu cerahkan untuk kita nampak sebelum ia padam. Aku tak sempat membaca keseluruhan debatnya, tapi aku kira, beberapa tweets sudah memadai untuk aku erti substans yang meminyaki api ini.

Sesetengah orang berhujah, buku picisan/alternatif/dll merendahkan mutu sastera dengan penggunaan bahasa dan plot yang gampang. Bahasa yang digunakan kadang-kala terlalu pasar, tidak mengikuti hukum, dan kedengaran keterlaluan apabila bahasa carutan diulang-ulangkan oleh penulis. Perkataan-perkataan seperti pukimak, lancau, dan seumpama digunakan supaya sesebuah karya itu kelihatan lebih real.

Ini dibalas pula oleh beberapa orang yang lain kerana buku picisan/alternatif/dll bukanlah mempunyai matlamat yang serupa seperti Dewan Bahasa dan Pustaka. Mereka mahu menarik pembaca buku, bukan pembaca sastera. Ada juga yang ingin mempertahankan penulis-penulis ini dengan berkata "Kau kritik banyak sangat pasal buku, apa kata kau tulis buku?"

Komen itu sebenarnya sangat tidak demokratik. Ruang itu harusnya tidak patut dipersempitkan. Setiap pembaca bebas menyurarakan pendapatnya. Ini kerana apabila seseorang penulis menulis sebuah buku dan mempersembahkan karya kepada umum, maka dia juga harus berani menerima kritikan - walau betapa pedasnya ia. Setiap penulis seharusnya bersifat lebih terbuka dan mampu menyerap kritikan itu supaya dia menjadi lebih bagus. Improvising. Untuk pihak pembaca pula, walaupun ya mereka berhak mengkritik, tetapi biarlah ia dipacu dengan substans dan biarlah ia membina. Tidak salah mahu mengkritik, tetapi ia berdosa sekiranya kamu memperkecilkannya sampai satu ekstensi, menafikan penulisannya.

Bagi aku secara peribadi, aku setuju dengan kritikan pertama perihal bahasa dan plot. Dua struktur ini sangat penting dalam pembinaan sebuah karya. Aku kurang gemar membaca buku-buku picisan/alternatif/dll kerana kebanyakannya menggunakan bahasa yang aku kira, keterlaluan disamping plot yang juga kadang-kadang melaut. Walau bagaimanapun, picisan/alternatif hanyalah sebuah label, dan ada juga beberapa buku yang melekat direlung otakku, Mat Tiara misalnya. Itu selera masing-masing dalam menentukan.

Aku mula membaca dengan buku-buku Dan Brown. Ini berangkat pula ke Phillip Pullman, Eoin Colfer, Robert Ludlum, dan lain-lain sebelum aku mula mengenali karya-karya tanahair seperti A. Samad Said dan Faisal Tehrani. Kemudian melalui pendedahan diinternet, aku tahu mengenai zine dan buku-buku alternatif. Kalau bukan kerana Revolusi Internet, maksud zine itu sendiri dan kewujudannya pun aku tidak tahu apa. Aku hormati usaha mereka kerana mampu menulis dan menerbitkan karya dengan titik peluh sendiri.

Industri ini tidak patut diperkecil. Benar karya mereka masih biasa-biasa, tetapi itu kerana industri buku dimalaysia masih muda. Ia ibarat seorang bocah dan tugas para pembaca ini tidak lain dan tidak bukan membimbing dengan kritikan yang matang. Interaksi antara dua pihak ini penting untuk terus memartabatkan budaya membaca dikalangan masyarakat. Cubalah bersifat ego mana sekalipun, kita tak mampu nafikan bahawa mereka juga terlibat dalam membentuk masyarakat yang membaca, bukan buku-buku DBP sahaja. Malah buku-buku DBP juga kadang-kadang gagal dalam menarik pembaca-pembaca yang baru bertatih.

Pokoknya mudah, interaksi kedua belah pihak. Rasa hormat. Buangkan rasa bongkak. Penulis harus lebih banyak membaca karya-karya bagus untuk diserapkan kedalam penulisan mereka supaya tidak tandus dengan substans dan idea. Kamu juga berperanan untuk membentuk minda masyarakat, maka bentukkanlah semoleknya. Bukan sekadar carutan kosong dan menulis-hanya-untuk-menulis. Ada beza antara penulis yang membaca dan penulis yang tidak membaca. Ada beza.

Satu hari nanti, aku juga mahu menerbitkan sebuah buku jika diizinkan tuhan. Buat masa sekarang, aku masih mengumpul idea untuk merangka karya. Harapnya nanti pembaca pun tidak terlalu keras menghentam penulis-penulis yang mahu menceburi dunia yang mencabar ini.

"Sastera tidak boleh diikat, dirantai, mahupun dikurung. Ia bebas bergentayangan. Ia harus membakar dalam banyak warna!"


Ini saya pinjam dari Jargon Books.


Nota: Kawan saya, Alia Affendy sedang mengumpulkan buku kanak-kanak untuk projeknya #BooksForChildren . Sekiranya kamu ada buku yang baik untuk disumbangkan untuk pembacaan kanak-kanak, carilah tweethandle ini @alia_affendy . Mari kita sama-sama meraikan budaya membaca!

No comments: