Pages

GilaPena

Gila kami bukan sebarang gila. Gila kami, memang kaw-kaw punye. Himpunan kegilaan yang wujud di dalam dunia ini dan berani melimpahkan sendiri maksud 'kegilaan' bagi kami. Kami merembes idea dari minda gila kami. Jika anda juga golongan yang gila seperti kami, salurkan entri gila anda ke kotakpenulisgila@gmail.com. Jika cukup gila, kami siar.

20130212

Mahasiswa kerjanya kejar ijazah sahaja,

Mahasiswa, bila saja kata nama ini disebut pasti rakyat jelata semua terbayangkan bermacam-macam universiti awam mahupun swasta berserta segala isinya. Itu bagi rakyat jelata biasa. Ahli politikus pula boleh mendefinisikan 'mahasiswa' pada dua bahagian, boleh jadi 'kuda' dan juga 'ancaman'. Tak kiralah dari belah kiri atau kanan. Itu gua taknak cakap gebang, takut salah letak informasi nanti malu sendiri. Yang gua nak gebang adalah kata-kata golongan panglima-panglima yang mengatakan, "mahasiswa usah sibuk-sibuk, kerjanya kejar ijazah sahaja!" WOW! Pakcik makcik tuan puan atuk nenek serta hadirin hadirun, di sini saya bentangkan definisi 'Mahasiswa' dari al-kitab agung melayu, Kamus Dewan.


Dan mahukah panglima-panglima itu yang tipikal terhadap perkataan 'mahasiswa' terfikir, mengapakah perkataan 'berdebat' itu sendiri dikategorikan sama dengan perkataan 'mahasiswa'? Kerana apa, kerana mahasiswa itu sendiri kena dengan naluri untuk sentiasa berdebat secara ilmiah mahupun opressif. Dan ini termasuk akan hal politik negara. Kenapa? Apa mahasiswa itu hanya perlu belajar untuk kejar ijazah tanpa berfikir untuk masa depan? Bukankah gomen sentiasa melaung-laungkan "Anda adalah Pemimpin negara di masa hadapan!"? Mungkin satu kesalahan kalau seorang mahasiswa mempersoalkan perihal kerajaannya yang dah banyak berjasa, berjasa? Hahahahaha, berjasa mereka bukankah dengan duit rakyat? Dan mahasiswa sebagai seorang rakyat tiada hak untuk berkata?

*bunyik kentut mula-mula kuat dan semakin samar*

baca lah sendiri, maleh den nak cakap eh.

Sokong kami bukan membuta tuli. Komen kami bukan kerana benci. Sampai bila kaum melayu tipikal masih dalam belenggu fikiran yang berfikir, "mahasiswa yang sokong pembangkang adalah sampah dan tidak cemerlang, manakala yang sokong kerajaan adalah mengenang budi dan patut terima anugerah!" Sampai bila?

Ia satu kenyataan, kalau seorang mahasiswa buat status kat fb menyatakan sokongan kepada gomen, tiada siapa yang akan komen dan like juga malahan dipandang tinggi oleh saudara mara (yang orang panglimalah) tapi lain pulak yang terjadi bila seorang mahasiswa menulis status yang mengkritik kerajaan, dia ditohmah dengan bermacam-macam cacian dan dipandang seakan seorang sampah masyarakat yang lebih hina dari remaja yang lebih rela hisap dadah dari berfikir tentang keadaan semasa negara.

Ada ke golongan-golongan ini tahu yang Vice Cancelor UiTM tipu pada rakyat jelata bahawa Mahasiswa Pro-Aspirasi menang 100% dalam Pilihan Raya Kampus di UiTM? Adakah mereka tahu yang mahasiswa adalah golongan opressor yang membawa satu reformasi sehingga menakutkan golongan politikus yang self-acclaimed mereka adalah pejuang bangsa melayu (sebenarnya diorang semua ni rasis)?

Bukalah mata wahai golongan panglima. Jangan buta dengan sokongan yang tuli.
Mahasiswa Perembes Idealisme.




No comments: