Pages

GilaPena

Gila kami bukan sebarang gila. Gila kami, memang kaw-kaw punye. Himpunan kegilaan yang wujud di dalam dunia ini dan berani melimpahkan sendiri maksud 'kegilaan' bagi kami. Kami merembes idea dari minda gila kami. Jika anda juga golongan yang gila seperti kami, salurkan entri gila anda ke kotakpenulisgila@gmail.com. Jika cukup gila, kami siar.

20130221

mai pakat lambung lambung !

"kalau lah maid tu depan mata aku sekarang, mesti aku lambung campak dia macam dia buat dekat baby tu", 
"kalau lah baby tu adik or anak aku, mati maid tu aku kerjakan".
"kalau lah aku bapak baby tu, aku pijak pijak maid tu ha".

kalau lah itu, kalau lah ini. tak habis habis nak main dengan kata KALAU hangpa tu! sampai mati pun tak akan habis kalau semua orang duk kepoh nak main KALAU. semua duk kecoh dengan isu lambung lambung baby oleh maid atau amah atau orang gaji yang katanya berasal dari negara seberang tu. ikutkan, memang apa yang maid tu buat dekat baby kecik comel cute bagai tu sesuatu yang tak patut. tapi hangpa fikir, hangpa duk komen membabi buta, kononnya semua peka dengan segala hal isu semasa dalam negara ni, guna bahasa yang kesat nokharom tu, hangpa tak keji ? cakap pungpang, tuit merepek merapu, status fesbuk meraban. semata mata nak tunjuk dekat satu Meleis nih yang hangpa pun kemain ambik tahu tentang isu semasa. memang, tak dinafikan bagus sebab hangpa semua peka dengan keadaan sekeliling. tapi cara nak menegur tu, tak wajar.

negara kita ada sistem. pembantu rumah tu buat perangai tak wajar, dan ada sistem keadilan dekat negara kita yang akan ambil tindakan dekat dia. dan dalam sistem tu, takde satu patah haram jadah pun ada masukkan yang hangpa kena kasik komen or pendapat hangpa mengenai isu tu. takda apa pun weh. jadi, cheq rasa tak perlu kot hangpa semua nak pakat kalut post itu ini.

kemudian, terus naik isu kata gomen kita nih duk sakan bagi muka dekat depa. dekat Indon semua tu. baik sangat dengan depa. siap ada yang kata gomen kita nih takut dengan gomen seberang tu. cerita dia, dah hangpa semua duk pakat tak mau kerja lagu tu. semua duk kata kerja maid ni gaji rendah, tak kool, tak macho, memalukan. hmmm. dan dalam ramai ramai kelompok manusia dengan sini, orang orang seberang tu je yang sanggup nak buat kerja tu semua. depa je sanggup, hangpa ?

jadi, pasal isu maid melampau terlampau dilampaukan ni, semuanya pasal risiko. kalau hang nak amik maid, ikut nasib hang la. pak sedara cheq ada ja dapat maid kemain baik. sampai tok cheq pun kemain sayang dekat maid tu sebab baik sangat. tak semua maid tu suka main lambung, tapi tak semua maid tu baik juga. hati hati. pilihan semua di tangan hangpa, jadi hati hati narr.



- Mat Amin -


No comments: