Pages

GilaPena

Gila kami bukan sebarang gila. Gila kami, memang kaw-kaw punye. Himpunan kegilaan yang wujud di dalam dunia ini dan berani melimpahkan sendiri maksud 'kegilaan' bagi kami. Kami merembes idea dari minda gila kami. Jika anda juga golongan yang gila seperti kami, salurkan entri gila anda ke kotakpenulisgila@gmail.com. Jika cukup gila, kami siar.

20130213

Laksa v Spaghetti





   








Laksa berkata kepada Spaghetti,                                                         Maka Spaghetti pun membalas,

"Kau tu dah lah penjajah!"                                                                   "Aku penjajah pun, orang tetap cari aku."
"Tak sedap, mahal pulak tu!"                                                               "Aku mahal sebab aku berkualiti!"
"Susah nak dapat bahan."                                                                    "Siapa kata susah? Zaman sekarang
"Tengok aku, kat mana-mana ada jual."                                               semua bahan ada dijual di pasar raya."
"Tepi jalan, pasar malam, bazar Ramadhan,                                        "Aku tak dijual di tepi jalan sebab aku
kedai makan, restoran, semua lah!"                                                      ekslusif, bukan macam kau, kereta lalu
"Bahan-bahan nak buat aku murah, senang nak dapat.                        lalang kena habuk, asap debu."
Tak leceh macam bahan nak masak kau!"                                           "Nak masak kau lagi leceh, satu hal nak
"Siapa makan aku dia sihat sebab aku terkandung                               kena siang ikan, rebus, kopek bagai.
protein, karbohidrat, vitamin semua cukup."                                        Eeeew, geli. Membazir tenaga."
"Siapa makan aku dia cepat kenyang sebab aku                                   "Orang bela hantu raya makan aku
terkandung isi ikan, sayur, nenas, telur,                                                 memang tak reti kenyang. Aku ada
kuah sedap!"                                                                                                 meatballs! Lalala.."


Kedua-dua mereka terus bergaduh dan bercanggah pendapat. Mereka tidak sedar akan perlakuan mereka itu hanya memalukan diri sendiri. Provokasi demi provokasi tanpa henti dilakukan kerana masing-masing merasakan diri mereka punya kelebihan. Mereka tidak sedar kedua-dua mereka punya rasa masam. Rasa masam daripada asam keping dan tomato. Rasa masam yang boleh membeli nikmat sekiranya diambil dengan kadar sederhana dan boleh memberi mudarat jika diambil secara berlebihan.



-Mermaid Jadian



*kredit gambar: sumber carian google

No comments: