Pages

GilaPena

Gila kami bukan sebarang gila. Gila kami, memang kaw-kaw punye. Himpunan kegilaan yang wujud di dalam dunia ini dan berani melimpahkan sendiri maksud 'kegilaan' bagi kami. Kami merembes idea dari minda gila kami. Jika anda juga golongan yang gila seperti kami, salurkan entri gila anda ke kotakpenulisgila@gmail.com. Jika cukup gila, kami siar.

20130217

Catatan Kepala Bapak Kau

Mana-mana individu yang tidak pernah merasai pengalaman zaman "nama bapak", "kepala bapak", "nama mak", atau "kepala mak" adalah orang-orang yang loser. Jika diimbas kembali nostalgia, pembaca akan sedar bahawa ketika zaman kita bersekolah tidak kira sama ada di sekolah menengah atau rendah, akan ada satu fenomena mengejek nama bapak. Ingat lagi tak?

Lagi teruk sekiranya nama bapak seseorang itu pelik, berlainan atau semacam seperti "buruk", "sampah", "jebon". Ya, nama-nama seperti wujud dan ini merupakan pengalaman saya sendiri.

P. Ramlee atau Charlie Chaplin Malaysia saya kira meletakkan berbagai-bagai mesej dalam filemnya. Petikan dalam filem Labu Labi di bawah mungkin saya dapat jadikan sandaran kepada apa yang hendak saya ceritakan selepas ini.



Saya tidak mempunyai adik beradik perempuan. Jadi, mungkin faham saya kurang tentang sentimen dan sensitiviti mmpunyai adik perempuan. Jika kita biasa menonton filem, kita akan lihat betapa si abang begitu saya adik sehinggakan sanggup membunuh boyfriend kepada adiknya. Lebih - lebih lagi bila adiknya disentuh, dikongkek atau dalam bahasa yang lebih beradab "ditebuk tupai".

Dalam masa yang sama, si abang merupakan geng samseng 36 , sering memukul, merompak, mencuri,membunuh, mengencing, merogol, beromen, melancap dan berbagai-bagai lagi kesalahan yang maha dajal. Si abang juga selalu mengecewakan Jamilah janda hujung kampung.

 Tapi, pantang adiknya disentuh terus dibelasah kawan adiknya sedangkan dia pun bertindak sebegitu.

Ini juga berlaku dalam realiti! Apabila si abang berbuat jahat, itu tidak mengapa. Kata orang ; "exception to the general rule." Bila adik atau kerabat disentuh, itu haram.

Begitu juga yang saya ingin ceritakan realiti di zaman ini. Cuba lihat bila mana Labi (P.Ramlee) telah menyepak dan memijak "kepala bapak" Labu(M. Zain). Tetapi, bila Labu ingin memijak "kepala bapak" Labi, Labi tidak benarkan.



Itu masalah kita pada hari ini. Kita berbuat dajal tetapi kita tidak mahu dajal menimpa kita dan keluarga kita.
Kitaran ini berlaku dalam banyak perkara dalam negara termasuk yang berkisar tentang isu-isu politik, ekonomi dan juga sosial.



MAHASISWA DAN POLITIK : Suatu ketika dahulu, mahasiswa di bawah pimpinan Solidariti Mahasiswa Malaysia pimpinan Syukri Razab banyak mengetengahkan idea non-partisan dan memperjuangan keadilan (boleh rujuk kenyataan media). Dalam masa yang sama, mahasiswa mengkritik tindakan mahasiswa UMNO/BN yangs seolah ingin berkuasa. Katanya mereka poyo, asyik berbaju batik sibuk nak jadi YB.

Namun begitu, pada hari ini, mahasiswa yang sibuk nak bertanding di Pekan. Benar, mungkin ia reformasi prjuangan. Tapi, sampai bila? Mungkin akhirnya akan lobos di puncak kuasa.

BARISAN NASIONAL DAN PAKATAN RAKYAT : Parti di bawah PR sering bercakap soal demokrasi dan hak asasi supaya selaras dengan konsep constitutionalism. Tetapi, sejauh mana hal yang mereka katakan itu berniat ikhlas? Orang UMNO sememangnya dari zaman Tunku hingga Najib Mongolia memang bersikap diktator dan mengetepikan hak asasi.


Bila cakap berlawanan dengan mereka, mereka halau, pukul, hantar samseng, pulaukan, buang universiti, korek mulut dan bermacam lagi. Tapi, bila orang nak memukul dia, dia menggelabah.

PR pula bercakap soal demokrasi, tapi pantang dikritik, jadi tidak senang. UMNO luah ekspresi dengan filem 13 Mei Tun Razak, Karpal marah.

Adakah benar mereka sang pencinta demokrasi?

ORANG BIASA, PER-KIASU DAN PEKEDA : Bila disuruh orang menjalan 'operasi', mereka patuh macam lembu. Sanggup pukul sesama sendiri. Walau soal teman wanita, sanggup berjuang demi patron mereka. Tetapi, bila orang ganggu bangsa, anak, adik perempuan, cikaro, awek, bini, kereta, motor, atau sepapat mereka, pihak ini melenting. Adakah itu adil?


Adakah semua orang sudah bersedia untuk perubahan? Tidak kira dalam soal apa kita mesti berbalik kepada soal pokok. Jika kita tidak cuba tunjukkan dan lakukan perkara baik. Mana mungkin orang bisa berbuat begitu kepada kita.


AZAZIL,
PORT SWETTENHAM, SELANGOR.
17 FEBRUARI 2013.

No comments: