Pages

GilaPena

Gila kami bukan sebarang gila. Gila kami, memang kaw-kaw punye. Himpunan kegilaan yang wujud di dalam dunia ini dan berani melimpahkan sendiri maksud 'kegilaan' bagi kami. Kami merembes idea dari minda gila kami. Jika anda juga golongan yang gila seperti kami, salurkan entri gila anda ke kotakpenulisgila@gmail.com. Jika cukup gila, kami siar.

20130220

Marah

Marah,
semua orang ada benda ni dalam diri dia.
cuma bezanya cara mengawal.

Aku di sini bukanlah ustazah yang mampu menghambur hadis dan firman
kerana aku tahu semua itu boleh dicari, dibaca sendiri.
Aku di sini hanya ingin dan mampu menceritakan
atas apa yang aku rasa dan lalui.

Marah yang ingin aku bicarakan di sini
Bukan jenis yang carut mencarut, maki memaki
tetapi--
yang sampai tahap naik tangan naik kaki
sampai kau tak boleh guna akal sendiri
akibat terlalu mengikut kata hati.

Percayalah--
Marah ini mampu dan boleh dikawal.

Bagaimana?
Dengan cara berdiam, dalam hati ia tersimpan.
Bagi aku, biar marah yang disimpan bertukar menjadi kesedihan
daripada engkau bertindak di luar kawalan
yang akhirnya bikin diri dimalukan.

Bukan aku nak kata aku ni penyabar.
Tidak.
Aku juga manusia biasa.
Mood swing sentiasa.
Tetapi orang tahu, kalau aku diam--
Maknanya ada sesuatu yang aku pendam.

Biar orang nampak muka kita masam,
daripada kita tumbuk orang sampai lebam.


Kadang kita diasak dengan provokasi
Tatkala itu darah dalam diri meninggi
Hati berapi-api
Akal dan jiwa tak sebati
Maka inilah masa menguji diri
Sama ada kita masih mampu mengawal kewarasan akal fikiran
Sama ada kita masih mampu mencari dan mengekal pedoman.

Kan aku dah kata,
Biarkan marah bertukar menjadi kesedihan
dan kesedihan itu kita pendam, kita simpan.
Sakit?
Memanglah.
Sekurang-kurangnya yang sakit itu kita seorang rasa.
Daripada tahap marah kau sampai nak naik tangan,
Bukan saja malu, orang anggap kau kurang kebijaksanaan.

Lebih baik berkesedihan,
daripada menampakkan kebodohan.
Kerana ingatlah kita masih ada Tuhan.


-Mermaid Jadian
(Yang selalu marah bertukar sedih)


No comments: